Головна сторінка

 Групова та парна робота на уроках у початковій школі  як  умова формування  компетентності  самоосвіти  й  саморозвитку  учнів

Навчання – це  праця, а не розваги. Але ця праця може бути різною: примусова і нецікава, добровільна і розвиваюча творчій потенціал, коли навіть важке діло дає учням радість. Учнівська праця залишиться працею, але ефективність її буде більшою, якщо вчитель знайде такі методи викладання, які у сприйнятті дитини не будуть асоціюватися саме з працею. 
       Як повинен педагог спланувати свою роботу на уроці, щоб сприйняття учнями інформації було більш  ефективним? Що має робити педагог для заохочення учнів не просто працювати на уроці, а працювати плідно та з задоволенням? Саме бажання  вирішити ці питання  спонукало мене обрати  таку тему проблемного питання як «Групова та парна робота на уроках у початковій школі  як  умова формування компетентності самоосвіти й саморозвитку учнів».
     У сучасному суспільстві відбуваються кардинальні зміни, реформування в різних галузях, у тому числі  і в освіті. Неможливо перелічити всі новітні технології, інновації, нові форми та методи організації навчально-виховного процесу. Усі ми рано чи пізно опиняємось у ситуації вибору. Свій вибір я зробила одинадцять років тому, коли відчула, що неможливо працювати за старими стандартами навчання, де головний у класі — вчитель, а учні є об'єктом навчання, які повинні засвоїти програмний матеріал, наданий вчителем. Я обрала програму розвивального навчання (Д. Б. Ельконіна, В. В. Давидова, В. В. Рєпкіна).
       Головною метою розвивального навчання є розвиток суб'єкта навчальної діяльності, що дозволяє учням у майбутньому самостійно оволодівати будь-якими знаннями. Особливості організації розвивального навчання сприяють створенню належних умов для саморозвитку та самореалізації. Можна із впевненістю стверджувати, що розвивальне навчання сприяє формуванню компетентностей учнів, серед яких однією з найважливіших є компетентність самоосвіти та саморозвитку. Формування цієї компетентності починається в початковій школі. На сьогодні система розвивального навчання має повне навчально-методичне забезпечення для початкової школи.
       Формування компетентності самоосвіти й саморозвитку учнів,  особистості і її розвиток здійснюються в процесі навчання, якщо виконуються важливі умови:
  Ø Створення позитивного настрою до навчання.
  Ø Відчуття позитивної атмосфери у колективі для здійснення спільної мети.
  Ø Можливість висказувати свою думку і вислуховувати товаришів.
  Ø Учитель – це  друг, радник, старший товариш.

      Всі ці умови здійснюють інтерактивні технології кооперативного навчання: робота в парах і групах.
        Що ж таке групова робота? Це загальний термін, що охоплює величезну кількість прийомів, коли два чи більше учнів отримують завдання, яке вимагає співпраці та мовлення за власною ініціативою учнів.

Варто виділити деякі переваги групової роботи.
  Ø Працюючи в групі, учень має можливість більше розмовляти, висловлювати свою думку, сперечатись на задану тему.
  Ø Групова робота сприяє теплому, неофіційному кліматові. Мовчазні діти стають активними учасниками навчального процесу, хоч ніколи не брали участі в роботі цілого класу. Така невелика група перетворюється у малу учнівську спільноту, у якій всі співпрацюють
  Ø Групова робота сприяє розвиткові відповідальності та самостійності учнів. У невеликій групі важко "сховатися".
  Ø Маленькі групи допомагають учням з різними здібностями та вміннями досягти своєї мети. Це є крок до індивідуального навчання.

        Отже, через групові форми виконання завдань у дітей формується позитивна мотивація до навчального співробітництва.
      Групи не повинні бути постійними, оскільки це може привести до виникнення груп учнів різного рівня успішності.
      Методи поділу на групи можуть бути різні: за інтересами, за допомогою лічилок, розрахуватися на 1-й - 5-й, за цифрами на картках, умовними позначками, геометричними фігурами тощо.
       Щоб групова робота була ефективною, треба дотримуватись таких вимог:
ü правильно формувати групи;
ü ретельно обмірковувати структуру уроку з використанням групових форм навчальної діяльності;
 розробляти пам'ятки, інструкції, які спрямовують групову навчальну діяльність.

Немає коментарів:

Дописати коментар